کمپرسور و انواع آن:
کمپرسور به عنوان قلب یک سیستم خنک کننده وظیفه ایجاد اختلاف فشار در سیستم برای جریان یافتن مبرد را به عهده دارد ، که انواع کمپرسور های مورد استفاده در چیلر ها وسیستم های خنک کننده به قرا ذیل میباشند که به طور جداگانه جهت آشنایی با کمپرسورها و نحوه کارکرد آنها به بحث خواهیم پرداخت.
الف-کمپرسور پیستونی:
همانطور که از اسم این نوع کمپرسور نیز مشخص است عملکرد این نوع کمپرسور مشابه موتور پیستونی موجود در اتومبیل است ،البته این نکته وجود دارد که در این موتور به هیچ وجه سیستم جرقه زنی و تزریق سوخت وجود ندارد و پیستون با کار دائم خود عملیات مکش و برد و تخلیه آن با فشار بالاتر را انجام میدهد. قدرت این کمپرسورها بازه توان چند دهم اسب بخار تا چند صد اسب بخار را شامل میشود ، همچنین سرعت دورانی محور این نوع کمپرسور ها میتواند بازه ۲تا ۶ رادیان بر ثانیه ، داشته باشد.
ب-کمپرسور دوار(روتاری):
در این نوع کمپرسور ها ، چرخش یک پروانه سبب مکش گاز به فضای داخل سیلندر میشود. این مکش باعث فشرده سازی مبرد شده و مبرد با فشار زیاد به فضای بیرون فرستاده می شود.
ج-کمپرسور پیچشی(اسکرو):
یکی از انواع کمپرسورهای با راندمان بالا محسوب میشود و با توجه به راندمان بالای کاری آن ، استفاده از این نوع کمپرسور ها با استقبال زیادی روبرو شده است. روش کار این نوع کمپرسور ها به این صورت است که دو محور پیچشی در موازات هم حرکت کرده و مبرد ورودی به فضای داخلی این کمپرسور در میان دو محور پیچشی قرار گرفته و متراکم می گردد. عمل به صورت پیوسته انجام میشود و لحظهای توقف در کار این کمپرسور وجود ندارد.
د-کمپرسور حلزونی(اسکرال):
راندمان کاری این نوع کمپرسور ها تقریباً برابر با کمپرسورهای پیچشی میباشند البته از کمپرسورهای حلزونی در چیلرهای با ظرفیت پایین استفاده میشود. روش کار این نوع کمپرسور ها به این صورت است که گاز مبرد در مسیر حلزونی در دو مسیر مختلف ولی هم مرکز حرکت میکند. در حالی که یکی از مسیر های حلزونی ثابت و دیگری متحرک است. با چرخش دو مسیر(مسیر به صورت صفحه ای است) بر روی یکدیگر و حرکت مبرد به سمت مرکز این صفحه ، عمل فشرده سازی انجام میشود.
ه-کمپرسور گریز از مرکز:
از این نوع کمپرسور ها در چیلر های با ظرفیت بالا استفاده میشود و سرعت کارکرد بسیار بالایی دارند. همانطور که از نام این کمپرسور برمی آید اساس کار آن بر پایه نیروی گریز از مرکز است. به این صورت که مبرد گازی شکل وارد محفظه کمپرسور شده و با گردش این کمپرسور مبرد تحت نیروی گریز از مرکز قرار گرفته و این نیرو سبب متراکم شدن این مبرد میشود.این نوع کمپرسور ها به علت طراحی ساده تر و نداشتن اجزای متحرک بیشتر نسبت به دیگر کمپرسورها مطلوب تر به نظر می رسند. این نوع کمپرسور ها به صورت چند مرحله ای نیز تولید می شود که بین هر یک از مراحل فشرده سازی ، خنک کاری نیز می بایست انجام شود.